Úvod Jak proteinová dieta funguje?

Jak proteinová dieta funguje?

Úvaha, která stála u zrodu bílkovinných diet byla jasná: Jak to udělat, aby organismus hubnul přednostně na úkor zásobního tuku a nechal na pokoji bílkoviny z vlastní svalové tkáně jako metabolicky bližší zdroj zásobní energie. A jde to vůbec? Úkol zvládl dr.Blackburn (pozdější profesor na Harvardu v USA), který v roce 1973 formuloval protokol Protein Sparing Modified Fast („bílkoviny šetřící modifikovaný půst“). Tím byl položen základ tzv. ketogenních diet.


Několik desetiletí lékařské praxe potvrdilo optimální klinický efekt bílkovinné diety, pokud je tato rozdělena do čtyř po sobě následujících fází, kterými musí každý pacient bezpodmínečně projít.

V klasickém protokolu tedy sestává ze čtyř za sebou jdoucích etap, z nichž každá následující má oproti té předchozí trvat dvakrát delší dobu. Níže je pro ilustraci uveden schematický popis jednotlivých fází (terapeut se může od uvedeného postupu odchýlit).

1. Fáze

NAHRAZENÍ 4 PRAVÝCH JÍDEL 4 PROTEINOVÝMI JÍDLY + POVOLENOU ZELENINOU .
OBVYKLÁ RYCHLOST HUBNUTÍ U JINAK ZDRAVÝCH JEDINCŮ: 5 - 7 KG ZA MĚSÍC.

Spočívá v úplné náhradě „pravých“ jídel instantními bílkovinnými pokrmy Dámedietu, přičemž je třeba dodržovat poměr 50 : 50 mezi slanými a sladkými příchutěmi, ke kterým se povinně konzumují povolené druhy zeleniny (některé v neomezeném množství). Všechny „sladké“ potraviny (s výjimkou sladkých příchutí instantních proteinových jídel Dámedietu) jsou striktně zakázány (včetně ovoce a nepovolených druhů zeleniny s vysokým obsahem sacharidů). K navození tzv. ketózy je třeba organizmu dodat bílkoviny v dostatečném množství (cca 90 g za den). Délku první fáze zásadně určuje terapeut. Zajistí vám rychlý úbytek přebytečných kilogramů, přičemž redukce hmotnosti jde především na úkor tukové tkáně. Více o první fázi zde.

 

2. Fáze

NÁVRAT K JEDNOMU „PRAVÉMU“ JÍDLU BOHATÉMU NA BÍLKOVINY, TEDY 3 PROTEINOVÁ JÍDLA + POVOLENÁ ZELENINA + 1 PRAVÉ JÍDLO ZE SEZNAMU.
OBVYKLÁ RYCHLOST HUBNUTÍ U JINAK ZDRAVÝCH PACIENTŮ: 3 - 5 KG ZA MĚSÍC.

Povinně následuje po fázi 1. Váš terapeut může, s přihlédnutím k vašemu způsobu života či zdravotního stavu, doporučit zahájení redukční kúry rovnou fází 2 (tedy bez předchozí fáze 1). Individuálně ji přizpůsobí vašemu životnímu stylu. Tato méně náročná fáze pak může trvat dlouhodobě (i mnoho týdnů či dokonce měsíců). V podstatě jde o pokračování bílkovinné diety z 1. fáze s tím rozdílem, že je jedno bílkovinné jídlo nahrazeno jedním „pravým“ hlavním jídlem s vysokým obsahem bílkovin a minimálním obsahem tuků (například libové drůbeží maso bez kůže, netučné ryby, tofu, mořské plody). Od 2. Poloviny 2. fáze může být jedno sladké instantní jídlo nahrazeno proteinovou tyčinkou. Více o druhé fázi zde.

 

3. Fáze

POZVOLNÝ NÁVRAT K SACHARIDŮM, TEDY 2 PROTEINOVÁ JÍDLA Dámedietu + POVOLENÁ ZELENINA + 2 PRAVÁ JÍDLA, Z NICHŽ JEDNO JE JIŽ S PŘÍLOHOU /BRAMBOR, RÝŽE, PLÁTEK CELOZRNNÉHO CHLEBA, ATP.
OBVYKLÁ RYCHLOST HUBNUTÍ U JINAK ZDRAVÝCH JEDINCŮ: 1 - 2 KG ZA MĚSÍC.

Opět trvá dvojnásobně dlouhou dobu oproti fázi číslo 2, po které povinně následuje. Jejím cílem je nadále dodržovat velmi omezený přísun tuků a klienta postupně navykat na pozvolný návrat složených sacharidů do jídelníčku (tedy nikoliv ve formě rafinovaného cukru, nýbrž v podobě potravin, které sacharidy obsahují, zejména tzv. „škrobovin“ /brambory, rýže, luštěniny/, sladších druhu zeleniny či ovoce). Může trvat i mnoho měsíců. Povolena jsou již 2 „pravá“ hlavní jídla s vysokým obsahem bílkovin a minimálním možným obsahem tuků. Její možnou modifikací je zavedení „pravé“ snídaně a jednoho „pravého“ hlavního jídla. Přílohy i potraviny s obsahem sacharidů zavádíme do jídelníčku velmi opatrně (např. 2 ks menších brambor k jednomu ze dvou hlavních jídel NEBO jeden ks celozrnného pečiva za den NEBO 1ks ovoce denně jako dezert). V této fázi již může být jedno sladké instantní jídlo nahrazeno jakoukoliv proteinovou tyčinkou od Dámedietu. V této fázi rovněž zavádíme do týdenního programu klienta PRAVIDELNÝ POHYB (alespoň 2 – 3 x týdně!). Více o třetí fázi zde.

 

 

4. Fáze

VYVÁŽENÁ STRAVA NA ZÁKLADĚ NOVÝCH STRAVOVACÍCH NÁVYKŮ,TEDY 1 PROTEINOVÉ JÍDLO + 3 PRAVÁ JÍDLA + VEŠKERÁ ZELENINA + OVOCE DENNĚ.

Pacient již žije v podstatě zdravě. Nepřejídá se, jí pravidelně 3 – 4 x denně, nejí na noc, definitivně se vzdal konzumace pro organismus bezcenných, toxických či návykových látek (nasycené tuky, rafinovaný cukr, chemicky upravované potraviny, tvrdý alkohol). Dává přednost biopotravinám stejně jako celozrnnému pečivu, nekouří, kvalitní alkohol užívá velmi střídmě a zásadně s jídlem. Potraviny co nejméně ničí vařením při vysokých teplotách. Před tím, než si cokoliv dá do úst, si pokládá otázku: Je to mému organismu k něčemu dobré? Tento životní styl mu musí být příjemný a on se u toho musí cítit dobře. Ve čtvrté fázi je vhodné konzumovat instantní bílkoviny již jen v množství 1 -2 proteinových jídel denně (včetně tyčinky), obvykle jde o proteinovou snídani a případně o odpolední svačinu. Pokud je to nutné, je již možné umírněně sladit medem, stévií nebo třtinovým cukrem.

Čtvrtá fáze je tak de facto doživotním programem pro pacienty, kteří měli v minulosti problém s nadváhou či obezitou. Více o čtvrté fázi zde.

Copyright 2018 - 2019 © damedietu.cz